פולין וישראל: מוקיעים כל מקרה של התאכזרות ליהודים ע"י פולנים

איתי גדסי 1 Comment on פולין וישראל: מוקיעים כל מקרה של התאכזרות ליהודים ע"י פולנים

לאחר חודשים של מגעים בין ממשלות ישראל לפולין בעניין "חוק השואה הפולני", יצאו היום שתי הממשלות בהצהרות משותפות השמות סוף לחוק הכחשת השואה הפולני ותיקונו באופן מלא

21:04
29.04.24
קובי פינקלר No Comments on עידו אביב וקאלקידן מהרי הי"ד נפלו בעזה; "השארת לבבות מרוסקים"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הערב (רביעי) לאחר שינוי החוק הפולני, קיים ראה"מ בנימין נתניהו מסיבת עיתונאים בעניין החוק הפולני והמגעים שנעשו בין הממשלות בשל כך,  דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו על החוק הפולני:

"מזה חודשים אנחנו מנהלים מגעים ממושכים ורציפים מול ממשלת פולין.

אני שמח שממשלת פולין, הפרלמנט, הסנאט ונשיא פולין החליטו היום על ביטול מלא של הסעיפים שנחקקו בזמנו, ושעוררו סערה ומורת רוח בישראל ובקהילה הבינלאומית.

נפגשתי בנושא זה עם ראש ממשלת פולין מורבייצקי, שוחחנו טלפונית לא מעט, והקמנו צוותי משימה שעבדו זה מול זה.

אני רוצה להודות לצוות המשימה הישראלי, לעו"ד ד"ר יוסף צ'חנובר, לפרופ' יעקב נגל, שנרתמו כל כולם למשימה, יחד עם מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם ואנשי משרד החוץ שנמצאים כאן. אני מודה גם להיסטוריונית דינה פורת מ'יד ושם' על ליווי המהלך.

הגענו לנוסח מוסכם של הצהרה משותפת בין ישראל לפולין ובסוף דברי אקרא נוסח זה באנגלית, במקביל להקראתו על ידי ראש ממשלת פולין ברגע זה.

הקשרים עם פולין חשובים לנו, הם מושתתים על יחסי אמון. לישראל ולפולין אחריות משותפת לשימור זיכרון השואה. ברור לכל שהשואה הייתה פשע חסר תקדים. פשע שבוצע על ידי גרמניה הנאצית נגד האומה היהודית ובכללה יהודי פולין. ממשלת פולין הביעה הבנה לגבי משמעות של השואה כפרק הטרגי ביותר בתולדות העם היהודי.

ד"ר צ'חנובר, פרופסור נגל, יוסי, יעקב, ויתר הצוות, עמדנו על משמר האמת וקיימנו את חובתנו העליונה להבטיח את האמת ההיסטורית על השואה. כך נמשיך לפעול".

ד"ר יוסף צ'חנובר:
"אני רוצה להודות לראש ממשלת ישראל, מר נתניהו, ולראש ממשלת פולין, מר מורבייצקי על זה שהפקידו בידיי ובידיי חברי פרופ' יעקב נגל, את המשימה החשובה להבטיח שלא יהיה חוק, ולא תהיה מגבלה בעולם על השיח על השואה. השיח על השואה חייב להיות פתוח, ודברי אמת חייבים להישמע. משימה זו, לדעתי הושגה על ידי ביטול החוק".

פרופ' יעקב נגל:

"אני רוצה רק לומר שההתייחסות שלי למשימה שהוטלה עליי ועל ידידי, עו"ד צ'חנובר, על ידי ראש הממשלה, ההתייחסות שלי הייתה כאל משימה לאומית, לא פחות. כבן להורים ילידי פולין, ניצולי שואה, שחלק ניכר ממשפחתם נספה בפולין, כל הטיפול בנושא רגיש וכואב, זה נעשה על ידינו, למיטב הבנתי בחרדת קודש, בזהירות הנדרשת, וללא שום פשרות.

המשימה הייתה לבטל את הסעיפים בחוק, מצד שני לשמר את האמת ואת מורשת החקר של האמת, תוך שימור יחסי השותפות והאמון עם פולין. ביחד עם יוסי, בשת"פ עם משרד החוץ בהובלתו של יובל רותם, אני חושב שהגענו לתוצאה מאוד מאוד טובה, לעם ישראל שעמדה בכל הקריטריונים.

ומשפט אחרון – השואה היא בור שחור ואפל בעברו של העם היהודי. עלינו לשמור מכל משמר על האמת לגביה, ללמד את הדורות הבאים מה היה, ולוודא שישראל תהיה חזקה ועצמאית כדי שזוועה כזאת לא תוכל לחזור בשנית. אני מודה לראש הממשלה על האמון ועל המשימה שהוא הטיל עלינו, ולידידי, עו"ד צ'חנובר על העבודה המשותפת".

צילום פלאש 90

צילום פלאש 90

"הצהרה משותפת בין ישראל לפולין"
במהלך 30 השנים האחרונות, הקשרים בין  פולין וישראל ובין העמים שלנו מושתתים על יסודות חזקים של אמון והבנה.

ישראל ופולין חולקות ידידות ושותפות קרובה מזה שנים רבות. אנו משתפים פעולה בזירה הבינלאומית, גם בכל הקשור לזיכרון וחינוך השואה.

שיתוף פעולה זה מתאפיין ברוח של כבוד הדדי לזהות ולרגישות ההיסטורית, לרבות בכל הנוגע לפרקים הטרגיים ביותר בהיסטוריה המשותפת שלנו.

שוחחתי על נושאים אלה  עם ראש ממשלת פולין מורבייצקי. ישראל מברכת על החלטתה של ממשלת פולין להקים את הצוות הפולני הרשמי שיקיים דיאלוג עם ישראל  בסוגיות היסטוריות הנוגעות לשואה.

ברור לכל שהשואה הייתה פשע חסר תקדים שבוצע ע"י גרמניה הנאצית נגד העם היהודי, ובכלל זה נגד כל הפולנים ממוצא יהודי.

מאז ומתמיד הביעה פולין מידה גבוהה מאוד של הבנה לגבי משמעות השואה כפרק הטרגי ביותר בחוויה הלאומית היהודית.

אנו מאמינים שקיימת אחריות משותפת לבצע מחקר חופשי, לקדם הבנה ולשמר את הזיכרון ההיסטורי של השואה.

מאז ומעולם הסכמנו על כך שהמונח "מחנות ריכוז/השמדה פולניים" שגוי מיסודו ומפחית מאחריותם של הגרמנים להקמת המחנות הללו.

ממשלת פולין הגולה בתקופת המלחמה ניסתה לעצור את הפעולות האלה של הנאצים באמצעות העלאת המודעות בקרב בנות הברית המערביות לרצח השיטתי של יהודי פולין.

אנו מכירים ומוקיעים כל מקרה של התאכזרות כלפי יהודים על ידי פולנים במהלך מלחמת העולם השנייה.

אנו זוכרים בכבוד את מעשי הגבורה של פולנים רבים, בייחוד חסידי אומות עולם, שסיכנו את חייהם למען הצלת יהודים.

אנו דוחים את הניסיונות להאשים את פולין או את האומה הפולנית בכללותה בזוועות שבוצעו על ידי הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם  מאומות שונות.

העובדה המצערת היא שאנשים מסוימים, ללא קשר למוצאם, דתם או השקפת עולמם, חשפו את הצד האפל ביותר שלהם בתקופה זו.

אנו מכירים בעובדה שזרועות של המחתרת הפולנית, בהפעלה של  ממשלת פולין הגולה, יצרו מנגנון של עזרה וסיוע שיטתיים לעם היהודי, ושבתי המשפט של הממשלה הגולה מיצו את הדין עם פולנים ששיתפו פעולה  עם רשויות הכיבוש הגרמני, כולל על הסגרת יהודים.

אנו תומכים בחופש ביטוי ומחקר היסטורי על כל היבטי השואה, על מנת שאפשר יהיה לקיימם ללא כל חשש מהליכים משפטיים. הדבר חל גם, אבל לא רק, על סטודנטים, מורים, חוקרים, עיתונאים וכמובן הניצולים ומשפחותיהם. חשוב שלא יהיו  חשופים לאישומים משפטיים כלשהם על מימוש זכותם לחופש הדיבור וחופש אקדמי בכל הקשור לשואה.

שום חוק לא יוכל לשנות זאת ולא ישנה זאת.
שתי הממשלות מגנות בתוקף את האנטישמיות על כל צורותיה ומביעות את מחויבותן להיאבק בכל ביטוייה.

שתי הממשלות אף מביעות את התנגדותן ל"אנטי-פולניות" ולכל סטריאוטיפ לאומי שלילי אחר.

ממשלות פולין וישראל קוראות לכינונו מחדש של דיאלוג תרבותי ומכבד בשיח הציבורי.

חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין שהובילה את המאבק הפרלמנטרי בעניין החוק הפולני מסרה בתגובה להודעת רה״מ נתניהו ורה״מ הפולני מורבייצקי כי:

״אי אפשר לדבר במונחי הישג על ארוע קשה כל כך. כל כך הרבה זמן כל כך הרבה אנשים נחשפו לרעיון הכחשת מוטיבים מרכזיים בשואה בגלל ההתנהלות הקלוקלת של משרד החוץ בראשות נתניהו.

אנחנו בסך הכל 73 שנים מתום השואה שחשבנו שטלטלה את האנושות לצמיתות והתעוררנו לפני חצי שנה למציאות שבה הכחשת השואה על אדמת פולין היא עניין לגיטימי.

לחקיקה עצמה ולתגובת ממשלת פולין יש משמעויות מרחיקות לכת על העולם כולו. לא היתה דרך אחרת מלבד ביטול הסעיפים שכללו אחריות פלילית למי שיכרוך את זכר השואה יחד עם הפולנים, העובדה שהתרחשה על אדמתם ולא מעט בסיועם של פולנים.

כשצעדתי השנה במצעד החיים ושמעתי את הסיפורים אודות פשעי פולנים, קיוויתי לשמוע לפחות על ביטול החוק מראש הממשלה מורבייצקי. אולם זה הגיע עכשיו, ורק באופן חלקי.

מה שעשוי להספיק ברמת היחסים הדיפלומטיים לא בהכרח מספק ברמה ההיסטורית וחייב להיות כרוך במעשים נוספים מצד הממשלה הפולנית על מנת לבנות את האמון מחדש״

גם שר התחבורהה והמודיעין השר ישראל כ״ץ הגיב להצהרה המשותפת: ״ ‏חוק הכחשת השואה הפולני שבוטל היום היה בושה וחרפה. כפי שאמרתי, מדינת ישראל חייבת להעדיף תמיד את האמת ההיסטורית ואת זכר הניספים בשואה על פני כל אינטרס אחר. זהו הצעד הצודק והנכון.״

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד הגיב גם הוא להודעה: ״תיקון החוק הפולני הוא בדיחה גרועה. החוק הזה צריך להמחק מספר החוקים של פולין. שיבטלו את החוק השערורייתי ויבקשו סליחה מהנספים״.



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    מוקעים אבל מה למעשה בשטח